Forenklet a-melding for veldedig eller allmennyttig organisasjon

Tjenesten er for veldedige og allmennyttige organisasjoner som engasjerer en privatperson til arbeidsoppdrag og lønnsutgiften ikke inngår i næringsvirksomhet.

Om denne a-meldingen

Bruk tjenesten for å gi opplysninger om lønn og forskuddstrekk for ansatte når:

  • lønnsutgifter per ansatt ikke overstiger 80 000 kroner i løpet av året
  • samlede lønnsutgifter for alle ansatte ikke overstiger 800 000 kroner i løpet av året

Merk!
Hvis utbetalingene overstiger beløpene over, skal du ikke bruke denne tjenesten. Da skal du sende en ordinær a-melding (via lønnssystem eller direkte på skatteetaten.no). Har du allerede brukt denne tjenesten og det viser seg at du går over grensene, kan du bruke tjenesten ut året.

For utbetalinger som ikke overstiger 10 000 kroner per ansatt i løpet av året, behøver du ikke sende melding.

Tjenesten er for veldedige og allmennyttige organisasjoner.

For å bruke tjenesten trenger du en av disse rollene i Altinn:

  • Utfyller/Innsender
  • Regnskapsfører med signeringsrettighet
  • Regnskapsfører uten signeringsrettighet
  • Regnskapsfører lønn
  • Ansvarlig revisor
  • Revisormedarbeider

Her finner du mer informasjon og en oversikt over alle Altinn-rollene 

Du kan se hvilke roller du har for en aktør på siden Profil. Mangler du rettigheter, må du få noen som har rollen til å delegere den til deg.

Hvis du er ukjent med rapportering i Altinn, gå til hjelpesidene.

Frist
Frist for innsending er senest første virkedag etter lønnsutbetaling.

Betaling
Betal forskuddstrekket til Skatteetaten med egen KID, samme dag som du har sendt meldingen.

Sammenstilling/årsoppgave
Leverer du forenklet a-melding for veldedig og allmennyttig organisasjon er du fritatt fra å levere en årlig sammenstilling/årsoppgave til den ansatte.

  • Velg organisasjonsnummeret for organisasjonen du skal representere.
  • Velg korrekt underenhet for enheten i nedtrekkslisten, har ikke foretaket en underenhet, velger du «Send inn som hovedenhet».
  • Velg «send inn ny a-melding» i oversiktssiden.
  • Fyll ut navnet på personen som har mottatt utbetalingen og fødsels og personnummer.
  • Fyll deretter ut datoen for lønnsutbetaling og trykk «Gå videre».
  • Fyll inn de øvrige opplysningene i skjema.
  • Trykk «Gå videre».
  • Kontroller opplysningene, forskuddstrekk og eventuell arbeidsgiveravgift.
  • Huk av for at opplysningene er rett.
  • Trykk «Send inn a-melding».

Merk!
Ansatte skal ha en utskrift av lønnsslippen.

  • Start på oversikten for underenheten.
  • Finn meldingen du skal korrigere i oversikten.
  • Trykk endre a-melding
  • Korriger opplysningene som er feil, og send inn den korrigerte meldingen.

Merk!
Erstatter du en innsendt melding, må den nye meldingen være komplett. Den nye meldingen overskriver alle opplysninger som sto i meldingen du erstatter.

Har du oppgitt feil måned i feltet utbetalingsdato eller skal slette alle opplysninger du har sendt inn i en melding. Må du slette all informasjon utenom fødselsnummer, navn og utbetalingsdato. I meldingen du skal slette/annullere.

  • Finn meldingen i oversikten.
  • Velg endre a-melding.
  • Fjern all informasjon i meldingen unntatt navn, fødeslsnummer, utbetalingsdato.
  • Huk av for at organisasjonen ikke skal beregne arbeidsgiveravgift.
  • Trykk gå videre.
  • Bekreft at opplysningene er riktige og send inn a-meldingen.