Kontakt oss
Lurer du på noe, er du velkommen til å ta kontakt med oss.
Nå lurer mange på dette
Skattemeldingen sendes ut på ulike dager mellom 13. mars og 4. april. Vi sender deg en e-post eller sms når du kan sjekke din.
Skattemeldingen på papir sendes også ut mellom 13. mars og 4. april.
Restskatt
Hvis du har fått restskatt, får du en faktura med betalingsinformasjon i god tid før forfallsfristen. Du trenger ikke å vente til fakturaen kommer før du betaler.
Hvis du kan, bør du betale før 31. mai, så slipper du renter. Du kan betale inn det du kan med en gang, og betale litt og litt frem til fristen. På den måten kan du lage din egen nedbetalingsplan.
Har du fått restskatt, er det vanligvis fordi det har blitt trukket for lite skatt i løpet av året. For å unngå restskatt til neste år, bør du sjekke tallene i skattekortet for 2025.
Penger til gode
Har du penger til gode, blir de utbetalt etter at skatteoppgjøret ditt er klart. Du får beskjed når ditt skatteoppgjør er klart.
For å få utbetalt penger fra Skatteetaten, må vi ha et kontonummer. Sjekk at du har registrert et kontonummer og at det stemmer.
Du kan sjekke hvilke fradrag du har rett på ved å bruke fradragsveilederen vår.
Hvis du har lån sammen med andre, blir lån og renter på lån fordelt likt.
Hvis du har solgt, arvet eller leier ut bolig, må du sjekke om du skal legge dette til i skattemeldingen din. Sjekk veiledningen for å finne ut hva som gjelder for deg:
Formuesverdien på boligen din blir beregnet basert på beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Sjekk at opplysningene om boligen stemmer. Hvis du mener at formuesverdien er for høy, kan du sette den ned, men da må du legge ved takst, verdivurdering eller lignende.
Hvis formuesverdien mangler i skattemeldingen, må du selv legge til opplysninger om areal og byggeår.
Du kan se, bestille og endre skattekortet ditt. Du må sjekke opplysningene i skattekortet og endre hvis noe ikke stemmer.
Se hvor opplysningene i skattekortet hentes fra.
Chat
Du kan skrive til chat-roboten vår.
Ring oss
Hovednummeret vårt er 800 80 000.
Det er gratis å ringe dette nummeret.
Når du ringer oss på 800 80 000, gir vi deg noen tastevalg. Du trenger ikke vente til alle talemeldingene er lest opp før du trykker deg videre.
1 Skattemelding, skatteoppgjør og andre skattespørsmål
1-1 Privatperson
1-2 Personlig næringsdrivende
1-3 Aksjeselskap og andre virksomheter
1-4 Revisor, regnskapsfører, rådgiver eller advokat
2 Skattekort og forskuddsskatt
3 Flytting, ekteskap, navn og andre folkeregisterspørsmål
4 A-ordningen
5 Merverdiavgift
6 Kjøretøy, omregistreringsavgift, vektårsavgift, vrakpant, tollkreditt og andre særavgifter
Åpningstiden vår er 09:00–15:00 alle hverdager.
Fra utlandet ringer du +47 22 07 70 00.
Når du ringer oss fra utlandet, gjelder egne priser.
For bidragskrav og andre krav fra Nav, Helfo og Garantikassen for fiskere, ringer du 21 05 11 00.
Skriv til oss
Hvis du må kontakte oss skriftlig, må du logge deg inn. Du kan ikke sende e-post til oss.
Hvis du skal sende oss brev i posten, bruker du adressen:
Vår adresse er:
Skatteetaten
Postboks 9200 Grønland
0134 Oslo
Skal du sende oss noe, må du logge deg inn og sende en melding i Altinn:
Postadresse
Hvis du skal sende oss noe på papir, send det til:
Innkrevingssentralen for bidrag og tilbakebetalingskrav
9917 Kirkenes
Besøk oss
Du må bestille time. Du kan bare bestille time for tjenester som krever personlig oppmøte.
Hvis du skal møte opp hos oss, kan du se oversikten over skattekontor for å finne ditt nærmeste:
Innkrevingssentralen for bidrag og tilbakebetalingskrav (tidligere NAV innkreving)
Registerinfo (Serviceenhet for byggenæringen)
Sekretariatet for Skatteklagenemnda
Servicesenter for utenlandske arbeidstakere (SUA)
Skatteinnkreving kildeskatt pensjon
Saksbehandlingstider
Vi behandler din henvendelse eller søknad så raskt som mulig.
Bestill attest
Det kan være mange grunner til at du trenger en attest eller utskrift. Ved å svare på noen raske spørsmål, får du hjelp til å bestille riktig attest for ditt behov.
Klage til Skatteetaten
Hvordan du skal gå frem for å klage, avhenger av hva du skal klage på. I mange tilfeller kan du nå endre selv i stedet for å klage.