Kontakt oss
Lurer du på noe, er du velkommen til å ta kontakt med oss.
Nå lurer mange på dette
Du kan se, bestille og endre skattekortet ditt. Du må sjekke opplysningene i skattekortet og endre hvis noe ikke stemmer.
Se hvor opplysningene i skattekortet hentes fra.
Når du begynner å ta ut pensjon, er det viktig at du sjekker at informasjonen i skattekortet ditt er riktig. Hvis pensjonsinntekten ikke er lagt inn i skattekortet, må du legge den til. Hvis du tidligere har hatt lønnsinntekt og ikke skal ha det lenger, må du fjerne denne.
Les mer om skattekort for pensjonister.
De fleste får et tabellkort. Vi innfører nye tabeller for 2025. Derfor kan du få et annet tabellnummer enn du har hatt tidligere.
Hvis du for eksempel har flere arbeidsgivere eller er blitt pensjonist, skal du ha prosentkort. Hvis du har fått prosentkort, kan du ikke selv endre til tabellkort. Dette blir bestemt av tallene du legger inn, slik at du får mest mulig riktig skatt.
Så lenge opplysningene i skattekortet er riktige, er skattetrekket også riktig.
Hvis du vil trekke mer skatt enn det skattekortet viser, kan du be arbeidsgiver om å trekke ekstra skatt.
Chat
Du kan skrive til chat-roboten vår.
Ring oss
Hovednummeret vårt er 800 80 000.
Det er gratis å ringe dette nummeret.
Når du ringer oss på 800 80 000, gir vi deg noen tastevalg. Du trenger ikke vente til alle talemeldingene er lest opp før du trykker deg videre.
1 Skattekort og forskuddsskatt
2 Skattemelding, skatteoppgjør og andre skattespørsmål
2-1 Privatperson
2-2 Personlig næringsdrivende
2-3 Aksjeselskap og andre virksomheter
2-4 Revisor, regnskapsfører, rådgiver eller advokat
3 Flytting, ekteskap, navn og andre folkeregisterspørsmål
4 A-ordningen
5 Merverdiavgift
6 Kjøretøy, omregistreringsavgift, vektårsavgift, vrakpant, tollkreditt og andre særavgifter
Åpningstiden vår er 09:00–15:00 alle hverdager.
Fra utlandet ringer du +47 22 07 70 00.
Når du ringer oss fra utlandet, gjelder egne priser.
For bidragskrav og andre krav fra Nav, Helfo og Garantikassen for fiskere, ringer du 21 05 11 00.
Skriv til oss
Hvis du må kontakte oss skriftlig, må du logge deg inn. Du kan ikke sende e-post til oss.
Hvis du skal sende oss brev i posten, bruker du adressen:
Vår adresse er:
Skatteetaten
Postboks 9200 Grønland
0134 Oslo
Skal du sende oss noe, må du logge deg inn og sende en melding i Altinn:
Postadresse
Hvis du skal sende oss noe på papir, send det til:
Innkrevingssentralen for bidrag og tilbakebetalingskrav
9917 Kirkenes
Besøk oss
Du må bestille time. Du kan bare bestille time for tjenester som krever personlig oppmøte.
Hvis du skal møte opp hos oss, kan du se oversikten over skattekontor for å finne ditt nærmeste:
Innkrevingssentralen for bidrag og tilbakebetalingskrav (tidligere NAV innkreving)
Registerinfo (Serviceenhet for byggenæringen)
Sekretariatet for Skatteklagenemnda
Servicesenter for utenlandske arbeidstakere (SUA)
Skatteinnkreving kildeskatt pensjon
Saksbehandlingstider
Vi behandler din henvendelse eller søknad så raskt som mulig.
Bestill attest
Det kan være mange grunner til at du trenger en attest eller utskrift. Ved å svare på noen raske spørsmål, får du hjelp til å bestille riktig attest for ditt behov.
Klage til Skatteetaten
Hvordan du skal gå frem for å klage, avhenger av hva du skal klage på. I mange tilfeller kan du nå endre selv i stedet for å klage.