E-2-1.3 Meldepliktige samboere

E-2-1.3.1 Generelt

Etter skatteloven § 2-16 skal samboere hvor minst den ene er pensjonist og det foreligger meldeplikt etter folketrygdloven § 25-4 første ledd første punktum, jf. § 1-5, i visse tilfeller likestilles med ektefeller etter skatteloven. Dette gjelder i forbindelse med følgende regler:

  • § 2-10 til § 2-15, jf. § 2-16
  • § 6-32 (minstefradrag), jf. § 6-32 tredje ledd siste punktum
  • § 15-4 (personfradrag), jf. § 15-4 tredje ledd
  • § 6-90 tredje ledd (fordeling mellom kommuner), jf. § 2-16
  • § 6-82 og overgangsreglene til § 6-83 (særfradrag), jf. § 2-16
  • § 10-48 (ektefellers deltakelse i selskap med deltakerfastsetting), jf. § 2-16
  • § 17-1 og § 17-2, jf. SSV § 6-4 (skattebegrensning), jf. § 17-2 tredje ledd

Andre regler i skatteloven enn de som er nevnt over, samt tilsvarende regler i andre lover som gjelder for ektefeller, gjelder ikke uten videre for meldepliktige samboere.

Når Skatte-ABC bruker uttrykket «meldepliktige samboere» menes meldepliktige samboere som skal behandles skatterettslig som ektefeller etter de reglene som er nevnt ovenfor. Når Skatte-ABC bruker uttrykket «ikke-meldepliktige samboere» menes alle andre samboere, også de som er meldepliktige etter folketrygdloven uten at de behandles som ektefeller etter skattereglene.

Når Skatte-ABC benytter ordet «ektefeller», gjelder reglene tilsvarende for meldepliktige samboere som omfattes av folketrygdloven § 25-4 første ledd første punktum, med mindre det uttrykkelig er tatt forbehold.

Om samboere som ikke er meldepliktige, se emnet «Samboere».

E-2-1.3.2 Ytelser som gir grunnlag for likestilling med ektefeller

Likestillingen med ektefeller etter skatteloven gjelder hvor den ene eller begge er pensjonist og mottar pensjon fra folketrygden, herunder avtalefestet pensjon som nevnt i folketrygdloven § 3-19, se sktl. § 2-16, jf. ftrl. § 25-4 første ledd første punktum. Det samme gjelder pensjon til gjenlevende ektefelle og tidligere familiepleier etter overgangsreglene i ftrl. kap. 17 A.

Overgangsstønad kan også gi grunnlag for meldeplikt etter ftrl. § 25-4 første ledd første punktum, men slik ytelse anses ikke som pensjon, og gir dermed ikke grunnlag for likestilling med ektefeller. Mottakelse av andre ytelser, f.eks. omstillingsstønad etter folketrygdloven kap. 17, kan medføre meldeplikt etter ftrl. § 25-4 første ledd første punktum, men fordi den ikke anses som pensjon, gir den ikke grunnlag for likestilling med ektefeller etter sktl. § 2-16.

Uføretrygd etter ftrl. kap. 12 anses ikke som pensjon, og gir heller ikke grunnlag for meldeplikt etter ftrl § 25-4.

Selv om den ene eller begge samboerne mottar pensjon, gjelder likestillingen likevel ikke hvis samboerforholdet var etablert og begge hadde folketrygdpensjon før 1. januar 1994, jf. sktl. § 2-16 annet ledd.

E-2-1.3.3 Samboerskap som likestilles med ekteskap

Som samboere etter folketrygdloven § 1-5 tredje ledd, regnes to ugifte personer som lever sammen i samme hus, og som enten

  • har eller har hatt felles barn, og/eller
  • tidligere har vært gift med hverandre eller vært registrerte partnere

E-2-1.3.4 Nærmere om vilkåret om å bo i samme hus

Personene anses å bo i samme hus, selv om de bor i hver sin del av huset. Etter reglene i folketrygdloven anses et seksjonert bygg som ett hus.

Bor personene i hver sin leilighet i samme hus med mer enn fire selvstendige og adskilte boenheter, kan NAV bestemme at de likevel ikke skal anses som samboere, jf. ftrl. § 1-5 fjerde ledd annet punktum. To personer som vanligvis bor sammen, regnes som samboere selv om de bor midlertidig atskilt.

Reglene ovenfor gjelder selv om årsaken til at de bor sammen er boligproblemer.

Det er det faktiske bostedet som er avgjørende, uavhengig av hvor personen er registrert som bosatt i folkeregisteret.

E-2-1.3.5 Nærmere om vilkåret om felles barn

Felles barn forutsetter at farskapet er fastslått i medhold av lov. Et senere fastslått farskap har tilbakevirkende kraft. Adoptivbarn må være adoptert av den som ikke er barnets far/mor, eventuelt av begge samboerne, for at det skal anses som felles barn.

Er et fellesbarn født levende, er det uten betydning for meldeplikten om det senere dør eller blir bortadoptert.

E-2-1.3.6 Inntreden av meldeplikt

Meldeplikt inntrer fra og med det tidspunktet alle vilkårene om meldeplikt som er nevnt ovenfor foreligger. Tidspunktet for inntreden av meldeplikt trer da i stedet for dato for inngåelse av ekteskap.

E-2-1.3.7 Opphør av meldeplikt

Meldeplikt etter folketrygdloven opphører fra og med det tidspunktet minst ett av vilkårene for meldeplikt ikke lenger er oppfylt. Opphør av meldeplikt har samme skattemessige virkning som skilsmisse for ektefeller. Meldeplikt kan for eksempel opphøre når samboerne flytter fra hverandre eller ytelser som nevnt i pkt. 1.3.2 opphører.

Meldeplikten opphører ikke om et fellesbarn dør eller blir adoptert bort.

E-2-1.3.8 Tilfeller hvor det er tvil om samboerne er meldepliktige

Når vilkårene for meldeplikt er oppfylt, skal samboerne behandles som meldepliktige samboere, selv om samboerskapet ikke er meldt til NAV. Er det tvil om vilkårene er oppfylt, er det NAV som avgjør om et par er meldepliktig. NAVs avgjørelse er bindende. Er skattemyndighetene i tvil, bør NAV kontaktes.