Important information

This page is not available in English.

Bindende forhåndsuttalelse

Merverdiavgiftsbehandling ved salg av brukte biler

  • Published:
  • Avgitt 07 November 2023
Whole serial number 20/2023

Saken gjelder merverdiavgiftsbehandling ved salg av brukte biler. Skattekontoret konkluderte med at bilene ikke selges i kommisjon, og at bilforhandlerens omsetning derfor ikke omfattes av fritaket i merverdiavgiftsloven § 6-7.

Innsenders fremstilling av faktum og jus

Fra anmodningen gjengis følgende:

«3 Faktum

3.1 Innledning

Selskapet ble stiftet i 2017 med det formål å lette prosessen med kjøp og salg av bruktbiler. Selskapets vedtektsfestede formål i foretaksregisteret er «Detaljhandel med biler og lette motorvogner, unntatt motorsykler».

Selskapet selger biler i kommisjon, på vegne av / på oppdrag for privatpersoner og virksomheter («Kunden»/«Bileier»/«Kommittent»). Salgsprosessen er beskrevet nærmere i punkt 3.2.

Selskapet formidler også forsikring- og finansieringstjenester gjennom sine samarbeidspartnere, som B og C. Disse tjenestene er ikke gjenstand for denne anmodningen, og vil derfor ikke omtales ytterligere.

Selskapet har sett et behov for å oppdatere kontraktene som brukes ved salg av biler i kommisjon. Innholdet i kontraktene er nærmere beskrevet i punkt 3.3. En kopi av de nye kontraktene er også vedlagt denne anmodningen (vedlegg 1 og vedlegg 2).

3.2  Salgsprosessen

Salgsprosessen gjennomføres i korte trekk som følger:

1) Kontakt og klargjøring

a. En bileier som ønsker å selge bilen sin, registrerer seg på Selskapet sine nettsider og oppgir enkel informasjon om bilen som ønskes Bileier blir deretter kontaktet av Selskapet for å diskutere bilen, pris og avtale time for klargjøring. Det inngås en kommisjonsavtale mellom bileier og Selskapet («Avtalevilkår mellom Selskapet og Kunde», se vedlegg

b. Kunden leverer så bilen til Selskapet, og Selskapet håndterer vask og fotografering av bilen.

c. Videre fyller bileier ut en egenmelding med informasjon om eventuelle feil og mangler ved bilen som vedkommende er kjent med.

2) Annonsering og kundekontakt

a. På bakgrunn av opplysningene Selskapet har fått om kjøretøyet gjennom samtaler med bileier og utfylt egenmeldingsskjema, annonserer Selskapet kjøretøyet på sine egne nettsider og eventuelt også markedsplattformen finn.no. Selskapet har eksklusivitet for salg av kjøretøyet når kunden har valgt å selge det gjennom Selskapet – det betyr at kunden ikke har mulighet til å selge kjøretøyet parallelt / samtidig som bilen er annonsert gjennom

b. Selskapet står for all kundekontakt med potensielle kjøpere av bilen i perioden bilen er Det omfatter blant annet at Selskapet mottar eventuelle spørsmål om bilen, organisering av prøvekjøring, og forhandlinger med potensielle kjøpere.

3) Salg og oppgjør

a. Når det er oppnådd enighet rundt vilkårene for bilsalget, står Selskapet for utarbeiding og signering av kontrakt («Kjøpekontrakt bruktbil», vedlegg 2).

b. Det er Selskapet som har ansvar for gjennomføring av oppgjør via kundekonto. Vederlaget for kjøretøyet betales inn på kundekonto, og overføres til kunden, med fradrag for Selskapet sitt Selskapet tar et gebyr på kr x av salgsvederlaget når salget er fullført. Dersom bilen ikke blir solgt påløper ingen gebyr, med mindre kunden avslutter salgsprosessen før avtalt tid.

c. Selskapet har også ansvar for å omregistrere bilen hos Statens Vegvesen. Normalt blir bilen allerede før salget til sluttkunde er gjennomført, midlertidig omregistrert i Selskapet sitt Deretter, når salget er gjennomført, omregistreres bilen i (endelig) kjøpers navn.

d. På forespørsel fra kunden eller kjøper av bilen, tilbyr også Selskapet finansiering og/eller forsikring gjennom sine samarbeidspartnere.

4) Reklamasjoner

a. Det er kunden/bileier som formelt sett er ansvarlig overfor kjøper av kjøretøyet, for mangler og Dette fremgår av kontraktene. I praksis er det likevel slik at det er Selskapet som mottar spørsmål og henvendelser fra kjøperne, og bidrar til oppklaring og løsninger mellom bileier/selger og kjøperne i den grad det er nødvendig.

5) Bokføring

a. Selskapet vil bokføre hele kjøpsvederlaget ved salg av bilene som sitt eget salg (på konto 3100 «Salgsinntekt handelsvarer mva.fri», som videre vil «nettoføres» mot kostnaden/vederlaget som overføres til bileier («Innkjøp av varer»). I resultatregnskapet er det således kun nettoinntekten til selskapet som vises – altså gebyret for salg av biler.

3.3  Nærmere om de nye salgskontraktene

Som nevnt innledningsvis har Selskapet utarbeidet nye standardkontrakter som skal brukes i virksomheten ved salg av biler. Virksomheten som sådan, inkludert salgsformen- og prosessen slik den er i dag, vil ikke endres i forbindelse med overgang til nye kontrakter.

Selskapet skal benytte to kontrakter ved salg av biler: En kommisjonsavtale mellom Selskapet (kommisjonær) og kunden (bileier/kommittenten) («Avtalevilkår mellom Selskapet og Kunde» vedlegg 1) som inngås ved etablering av kommisjonsforholdet, og en salg-/kjøpekontrakt som benyttes ved salg av bil til endelig kjøper («Kjøpekontrakt bruktbil» vedlegg 2).

Vi vil kommentere det nærmere innholdet i kontraktene under punkt 6, i vår vurdering.

4  Problemstilling

På bakgrunn av de nye kontraktene som Selskapet planlegger å ta i bruk, ber vi om en bindende forhåndsuttalelse fra skattekontoret vedrørende avgiftsbehandlingen av omsetningen i Selskapet knyttet til salg av biler.

Med dette anmodes det om at skattekontoret avgir en bindende forhåndsuttalelse om følgende spørsmål:

Vil Selskapet omsette brukte biler i kommisjon, slik at omsetningen skal anses som avgiftsfritatt for selskapet jf. merverdiavgiftsloven § 6-7 og § 3-1 tredje ledd.

5  Relevant regelverk

5.1 Avgiftsbehandling ved omsetning av kjøretøy

Omsetning av kjøretøy som omfattes av Stortingets vedtak om omregistreringsavgift, er fritatt for merverdiavgift dersom kjøretøyet har vært registrert her i landet, jf. merverdiavgiftsloven § 6-7 første ledd første punktum. Fritaket omfatter også kjøretøy som bare bruker elektrisitet som framdrift (elbiler) dersom kjøretøyet tidligere har vært registrert i Norge, jf. Prop.1 LS (2022-2023) Skatter, avgifter og toll 2023 side 190.

Bakgrunnen for fritaket er at det ved omsetning av brukte biler skal betales omregistreringsavgift når det registreres på nye eiere, slik at omsetningen ikke skal utløse «dobbel» avgift.

5.2  Avgiftsbehandling ved omsetning av varer i kommisjon

5.2.1 Kommisjonssalg

Det følger av merverdiavgiftsloven § 3-1 tredje ledd at: «Omsetning av varer i kommisjon anses både som kommisjonærens og kommittentens omsetning». Merverdiavgiftsloven har ingen legaldefinisjon av «kommisjon». Ved tolkning av begrepet er det naturlig å se på hvordan begrepet forstås i annen lovgivning. Særlig relevant er «lov om kommisjon» (kommisjonsloven).

Det underliggende privatrettslige forholdet i et kommisjonsforhold reguleres av kommisjonsloven, som definerer begrepene «kommisjonær» og «kommittent» i § 4 første ledd:

Ved kommissionær forstaaes i denne lov den, som har i opdrag at sælge eller kjøpe varer eller annet løsøre for en andens regning, men i eget navn. Den for hvis regning salget eller kjøpet skal ske, kaldes kommittent (oppdragsgiver).

Det avgjørende for at det foreligger omsetning i kommisjon er altså at omsetningen skjer i mellommannens (kommisjonæren) navn, men for selgers (kommittenten) regning.

Hvorvidt salget skjer i kommisjonærens navn, beror på en konkret vurdering hvor flere momenter kan være relevante.

Denne problemstillingen ble behandlet i Borgarting lagmannsretts dom i Utv. 2015 s. 1486 (Galleri Bi-Z), som gjaldt spørsmål om et kunstgalleri drev omsetning i eget navn eller «i opphavsmannens navn». Etter merverdiavgiftsloven 1969 § 5 første ledd nr. 1

bokstav a omfattet avgiftsunntaket kun omsetning «i opphavsmannens navn». Salg som skjedde i kommisjon, var ikke omfattet av unntaket. Lagmannsretten konkluderte med at omsetningen skjedde i kunstgalleriets navn i kommisjon. Det ble blant annet lagt vekt på at kundene forholdt seg til galleriet ved kjøpet, reklamasjoner ble rettet mot galleriet, som tok hånd om reklamasjonen og eventuelt selv tok det opp med kunstneren, galleriet gjennomførte det praktiske med salget, betalingen skjedde til galleriet og galleriet regnskapsførte salget som et kommisjonssalg. Denne dommen er relevant fordi den belyser hvilke momenter som skal vektlegges i vurderingen av om det foreligger et kommisjonssalg.

5.2.2  Den avgiftsmessige behandlingen av kommisjonssalg

I Merverdiavgiftshåndboken 2023 (19. utgave) på side 192-193 gis følgende beskrivelse av den avgiftsmessige behandlingen av omsetning av varer i kommisjon:

Merverdiavgiftsloven konstruerer således at det skjer en omsetning mellom kommittent og kommisjonær og mellom kommisjonær og kjøper av kommisjonsvaren. Den avgiftsrettslige, konstruerte omsetning fra kommittent til kommisjonær anses først skjedd ved kommisjonærens omsetning til kjøper, dvs. samtidig med den reelle overgang av eiendomsretten fra kommittent til kjøper.

Kommittenten og kommisjonæren skal således beregne utgående avgift samtidig. […]

I de tilfellene kommittent ikke er registrert i Merverdiavgiftsregisteret, skal det ikke beregnes avgift i oppgjøret mellom kommisjonær og kommittent. Registrert kommisjonær skal imidlertid beregne merverdiavgift av hele vederlaget. I beregningsgrunnlaget for vederlaget skal provisjonen inngå.

Salg av varer i kommisjon anses altså som avgiftsmessig omsetning i to ledd: 1) mellom kommisjonær og endelig kjøper og 2) mellom kommittent og kommisjonær.

Ettersom omsetning i kommisjon anses både som kommisjonærens og kommittentens omsetning, vil eventuelle fritaks- og unntaksregler etter merverdiavgiftsloven kapittel 3 og 6 for den aktuelle omsetningen, gjelde både for kommittenten og kommisjonæren. Dette fremgår blant annet i Gjems- Onstad, Ole mfl., MVA-kommentaren (2016) på side 181:

Eventuelle fritaks- og unntaksregler etter andre bestemmelser i kap. 3 og kap. 6 for den aktuelle omsetningen gjelder både for kommittenten og kommisjonæren.

6  Vår vurdering

6.1 Innledning
Det overordnede spørsmålet er om Selskapet kan behandle omsetningen fra salg av biler som avgiftsfritt.

Dette beror på to spørsmål:

1) Omfattes bilene som selges av avgiftsfritaket i merverdiavgiftsloven 6-7 og,

2) Skjer salgene i kommisjon

En kan legge til grunn at bilene som er gjenstand for denne anmodningen, er kjøretøy omfattet av Stortingets vedtak om omregistreringsavgift, jf. Stortingsvedtak om særavgifter for 2023 kapittel «Avgifter på motorvogner mv.» punkt D § 1. Omsetning av bilene omfattes således av merverdiavgiftsloven § 6-7, og skal i utgangspunktet behandles som avgiftsfritatt.

Det neste spørsmålet er om salg av bilene skjer i kommisjon, slik at omsetning av bilene også anses som Selskapets (avgiftsfrie) omsetning.

Dette beror på en konkret vurdering av det privatrettslige forholdet mellom partene (kunden – Selskapet – endelig kjøper). Det avgjørende i vurderingen av hvorvidt salg skjer i kommisjon, er at omsetningen skjer i Selskapet (kommisjonæren) sitt navn, men for bileier (kommittenten) sin regning.

Salget skjer i Selskapet sitt navn. Dette reflekteres også av kontraktene. Av kontrakten mellom Selskapet og kunden fremgår det eksempelvis at Selskapet har en eksklusiv rett til å selge bilen i kontraktsperioden under «Varighet og brudd». Det hitsettes: «Kunde er bundet til å bruke Selskapet som eneste selger og annonsør av bilen i 3 måneder, om ikke annet er avtalt» (vår understreking).

Gjennom hele salgsprosessen fremstår Selskapet som selger av bilen overfor endelig kjøper. Bileiers navn fremgår ikke overfor (potensielle) kjøpere i noe steg av salgsprosessen (for eksempel i salgsannonse), og det er Selskapet som har all kontakt med kjøper (herunder visninger mv) samt står for salgskontrakt og oppgjør.

På salgstidspunktet er bilene registrert i Selskapet sitt navn, og endelig er Selskapet angitt som kontraktsmotpart og kommisjonær i salgskontrakten mellom Selskapet og bilkjøper.

Videre skjer salget for kundens/kommittentens regning.

Det fremgår av kontrakten mellom Selskapet og kunden (vedlegg 1), under punktet

«Betaling», at salgssummen for bilen overføres til kunden når bilen er levert og dokumentasjon er fullført, samt at eventuelle heftelser på bilen betales av kunden. Kunden har naturligvis ikke krav på noe betaling for bilen dersom bilen ikke selges, og kunden har risikoen for salgsvederlaget som oppnås. Salget skjer således for kunden/kommittentens regning.

At salget skjer for kommittentens regning kommer også tydelig til uttrykk gjennom forbeholdet som Selskapet har tatt i «Kjøpekontrakt bruktbil» der sluttkunder som er forbrukere gjøres oppmerksom på at Selskapet er kommisjonær som ikke har solidaransvar med kommittenten for feil og mangler jf. forbrukerkjøpsloven § 1 fjerde ledd. Det er vanlig praksis i bransjen at forhandlere som selger biler i kommisjon, tar slikt forbehold.

Kommittentens navn er oppgitt i kontrakten er for å ivareta hensynet til forbrukerkjøpernes rettigheter jf. forbrukerkjøpsloven § 1 fjerde ledd – slik at kjøperen vet hvem som er endelig ansvarlig for eventuelle mangler. Dette underbygger også at salget skjer for kommittentens regning.

Selskapet vil bokføre salgene som kommisjonssalg, slik som beskrevet i punkt 3.2, 5).

Det er vår vurdering at omsetningen av bilene i henhold til kontraktene skjer i kommisjon, jf. kommisjonsloven § 4 første ledd. Selskapets omsetning omfattes følgelig av merverdiavgiftsloven § 3-1 tredje ledd, og skal anses som både Selskapet og kundens omsetning.

Konsekvensen av dette er et Selskapet skal rapportere inntektene knyttet til salg av bilene som avgiftsfri omsetning jf. merverdiavgiftsloven § 6-7.

7  Avslutning

Vi ønsker at skattekontoret, på grunnlag av drøftelsene overfor, tar stilling til om Selskapet vil omsette brukte biler i kommisjon, slik at omsetningen skal anses som avgiftsfritatt for selskapet jf. merverdiavgiftsloven § 6-7 og § 3-1 tredje ledd.»

Fra Vedlegg 1, «Avtalevilkår mellom Selskapet og Kunde», gjengir vi følgende:

«Bakgrunn

Kunde (oppdragsgiver) skal selge sitt kjøretøy med hjelp av Selskapet sin kommisjonstjeneste. Begge parter skal opptre i samsvar med vilkår nevnt her.

Gjennomføring

Kunde leverer bil til klargjøringsavdeling for vask og fotografering. Det må minimum vaskes med oppsatt minstepakke på gjeldene avdeling. Etter vask og foto hentes bilen av kunde, om ikke annet er avtalt. Ved visning og salg skal bilen leveres til klargjøringsavdeling, hvor Selskapet og avdeling står for visning og overlevering. Bilen skal alltid være ren ved visning og overlevering. Når bilen er solgt, vil Selskapet stå for transaksjon med oppgjør, overføring hos Statens Vegvesen og oppsett av kontrakter. Alle dokumenter signeres med BankID.

Forsikring

Bilen må ha kaskoforsikring under salgsperioden. Ved skade under prøvekjøring vil Selskapet garantere for egenandel på forsikring. Forsikring kan avsluttes etter overlevering til ny eier.

Varighet og brudd

Kunde er bundet til å bruke Selskapet som eneste selger og annonsør av bilen i 3 måneder, om ikke annet avtalt. Etter dette er oppdragsgiver fri til å gå fra avtalen uten kostnad. Dersom kunde ønsker å gå ut av avtalen på tidligere tidspunkt vil kunde måtte dekke et beløp for påløpte kostnader på kr x.

Angrerett

Kunden forhåndssamtykker til at Selskapet iverksetter oppdraget, og erkjenner at angreretten vil gå tapt så snart Selskapet har utført vask og/eller fotografering av kjøretøyet, jf. angrerettloven § 22 c.

Betaling

Klargjøringskostnad betales direkte av Kunde til avtalt avdeling. Ved salg trekkes x kr av kjøpesummen. Omregistrering er inkludert i bilens annonserte salgspris, med mindre annet er avtalt. Betalingen for kjøretøyet vil bli holdt på konto hos Selskapet til bilen er levert og annen nødvendig dokumentasjon er fullført av kunden. Hvis det er heftelser på bilen, vil finansforetaket eller Selskapet direkte betale disse før resten av beløpet betales til Kundes konto. Kunde er ansvarlig for å betale heftelser som overstiger salgssummen. Kunde godkjenner at Selskapet kan hente ut informasjon om eventuelle heftelser på kjøretøyet.

Etterspill

Kunde står reklamasjonsansvarlig for feil og mangler som ikke opplyses Selskapet. Kunde plikter å informere skriftlig om eventuelle skader, feil og mangler på kjøretøyet. Egenmelding må fylles ut før bilen annonseres. Kunde plikter å gå gjennom annonsen for feil når den er annonsert. Kunde vil kunne holdes ansvarlig for feil eller mangler som Kunde visste eller burde ha visst om i henhold til kjl. § 84.»

Fra Vedlegg 2, «Kjøpekontrakt bruktbil», gjengir vi følgende:

«Bilen er solgt i kommisjon for oppdragsgiver. Oppdragsgiver står ansvarlig for eventuelle reklamasjoner. Kommisjonær vil være behjelpelig om en slik situasjon skulle oppstå mellom partene. Om ikke annet er nevnt i kontrakten, er kjøretøyet solgt som det er. Det er fortsatt reklamasjonsrett på bilen. Ved eventuell tvist må saken løses i oppdragsgivers hjemting.»

«Vilkår

  1. Kjøperen er gjort kjent med at bilen selges for oppdragsgiver i kommisjon

  2. Oppdragsgiver godkjenner at Kommisjonær mottar fullstendig oppgjør for bilen i henhold til kontonummer oppgitt i kjøpekontrakt.
  1. Kjøperen er inneforstått med at Kommisjonær opptrer som kommisjonær og at oppdragsgiver er ansvarlig for eventuelle mangler ved bilen eller forsinket levering forbrukerkjøpsloven § 1, fjerde ledd.

  2. Reklamasjoner knyttet til kjøpet av bilen må kjøperen rette direkte til oppdragsgiveren eller forespørre mekling via Kommisjonær.

  3. Oppdragsgiver er oppmerksom på at forbrukerkjøpslovens regler kommer til anvendelse dersom kjøperen ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

  4. Øvrige avtalte vilkår ved kjøpet framgår av kjøpekontrakten.»

Skatteetatens vurderinger

Skatteetaten skal på bakgrunn av innsenders beskrivelse av faktum, og de forutsetninger som tas, i det følgende ta stilling til om Selskapet anses å omsette brukte biler i kommisjon, slik at Selskapets omsetning er fritatt for merverdiavgift etter merverdiavgiftsloven § 6-7, jf. § 3-1 tredje ledd.

Det gjøres for ordens skyld oppmerksom på at det ikke tas stilling til eventuelle andre skattespørsmål eller problemstillinger som måtte oppstå ved de skisserte transaksjoner ut over de spørsmål som er drøftet i det følgende. Skatteetaten forutsetter at premissene og faktum som er beskrevet ovenfor er fullstendige for de spørsmål som drøftes.

Relevant regelverk
Hovedregelen er at det er generell merverdiavgiftsplikt ved omsetning av varer og tjenester, jf. merverdiavgiftsloven (mval.) § 3-1 første ledd, jf. § 1-1. Generell avgiftsplikt innebærer at det skal beregnes merverdiavgift med mindre det er gitt et særskilt unntak eller fritak i merverdiavgiftsregelverket.

Fritak for merverdiavgift ved salg av brukte biler
Det følger av mval. § 6-7 at omsetning av kjøretøy som omfattes av Stortingets vedtak om omregistreringsavgift, er fritatt for merverdiavgift dersom kjøretøyet har vært registrert her i landet. Fritaket omfatter også kjøretøy som nevnt i vedtaket § 1 avgiftsgruppe c og som har tillatt totalvekt på 7 500 kg eller mer.

Fritaket er generelt i den forstand at det omfatter alle kjøretøyer som kommer inn under ordningen med omregistreringsavgift.

Kommisjonssalg
Avgiftsmessig må det skilles mellom salg i eget navn for egen regning (vanlig videresalg), formidling (salg i fremmed navn og for fremmed regning) og salg i kommisjon (salg i eget navn, men for fremmed regning). Klassifiseringen beror på en konkret vurdering av avtaleforholdene mellom partene og er i utgangspunktet et avtalerettslig spørsmål.

Omsetning av varer i kommisjon anses både som kommisjonærens og kommittentens omsetning, se mval. § 3-1 tredje ledd.

Ved et kommisjonssalg vil den som eier bilen, betegnes som kommittent, mens mellommannen er kommisjonær. Kommittenten er oppdragsgiver; kommisjonæren tar oppdraget. I en salgssituasjon vil det først og fremst være kommisjonæren som synes utad og som kjøper forholder seg til.

Som innsender anfører, er det ikke gitt noen nærmere definisjon av begrepet «kommisjon» i merverdiavgiftsloven. Det er da naturlig å se hvordan begrepet forstås i annen lovgivning.

Det følger av lov om kommisjon av 30. juni 1916 nr. 1 (kommisjonsloven) § 4 første ledd at kommisjonær inngår avtaler om salg av varen i eget navn, men for kommittentens regning. Det betyr at kommisjonæren er den som kjøper inngår avtalen med, og som senere står ansvarlig for eventuelle feil eller mangler ved varen. Kjøper er i utgangspunktet avskåret fra å sette frem krav mot kommittenten, se kommisjonsloven § 56.

Når en privatperson ikke selger bilen selv, men overlater salget til en næringsdrivende bilforhandler, reguleres salget av forbrukerkjøpsloven.

Konkret vurdering

Det er opplyst at det kan legges til grunn at bilene som er gjenstand for anmodningen, er kjøretøy omfattet av Stortingets vedtak om omregistreringsavgift. I det følgende legger vi dette til grunn. Omsetning av bilene er da fritatt for merverdiavgift etter mval. § 6-7.

Spørsmålet er om bilene selges i kommisjon, slik at vederlaget for bilene også anses som Selskapet sin omsetning.

Et kommisjonssalg er en salgsmetode hvor en bilforhandler tar på seg jobben og ansvaret for salget av en bil.

I den vedlagte kjøpekontrakten vil både Selskapet og oppdragsgivers navn fremgå. Det fremgår av kontrakten at oppdragsgiver står ansvarlig for eventuelle reklamasjoner. Videre fremgår det av vilkårene pkt. 3 at kjøperen er innforstått med at oppdragsgiver er ansvarlig for eventuelle mangler ved bilen eller forsinket levering, jf. forbrukerkjøpsloven § 1 fjerde ledd. Reklamasjoner knyttet til kjøpet av bilen må kjøperen rette direkte til oppdragsgiveren eller forespørre mekling via «Kommisjonær» (Selskapet), jf. avtalen pkt 4.

Innsender har, som gjengitt over, anført følgende:

«At salget skjer for kommittentens regning kommer også tydelig til uttrykk gjennom forbeholdet som Selskapet har tatt i «Kjøpekontrakt bruktbil» der sluttkunder som er forbrukere gjøres oppmerksom på at Selskapet er kommisjonær som ikke har solidaransvar med kommittenten for feil og mangler jf. forbrukerkjøpsloven § 1 fjerde ledd. Det er vanlig praksis i bransjen at forhandlere som selger biler i kommisjon, tar slikt forbehold.

Kommittentens navn er oppgitt i kontrakten er for å ivareta hensynet til forbrukerkjøpernes rettigheter jf. forbrukerkjøpsloven § 1 fjerde ledd – slik at kjøperen vet hvem som er endelig ansvarlig for eventuelle mangler. Dette underbygger også at salget skjer for kommittentens regning.»

Skatteetaten er enig i at salget skjer for oppdragsgivers/fremmed regning. Vi mener imidlertid at salget ikke kan anses å skje i Selskapet sitt eget navn.

Selskapet tar forbehold som nevnt etter forbrukerkjøpsloven § 1, fjerde ledd, om at Selskapet ikke er solidarisk ansvarlig med selgeren. Det er da den private selgeren/oppdragsgiver som sitter med hele reklamasjonsansvaret og den økonomiske risikoen for eventuelle feil og mangler med bilen alene, og ikke Selskapet.

Det at Selskapet midlertidig omregistrerer bilen i eget navn på salgstidspunktet, medfører ikke at bilen selges i eget navn. Det er vilkårene i avtalen som må vurderes.

Selskapet benytter betegnelsene «kommisjonssalg», «kommisjonær» og «kommittent» i den nye kontrakten. Det går imidlertid tydelig frem av kontrakten at det er oppdragsgiver som har reklamasjonsansvar for bilen. Etter Skatteetatens vurdering innebærer dette at Selskapet ikke kan anses som kommisjonær. Selskapet selger bilene i fremmed navn og for fremmed regning, og opptrer etter vår vurdering som en fullmektig ved salget. Betegnelsene som benyttes i de vedlagte avtalene, fremstår som misvisende.

Når Selskapet ikke anses som kommisjonær, betyr det at det kun er gebyret (kr x) som kan anses som Selskapets omsetning. Denne omsetningen vil være avgiftspliktig etter hovedregelen i mval. § 3-1 første ledd. Selskapet skal kun bokføre og avgiftsberegne nevnte gebyr.

Konklusjon

Selskapet selger ikke brukte biler i kommisjon. Selskapets omsetning er derfor ikke omfattet av fritaket i merverdiavgiftsloven § 6-7. Selskapet skal kun bokføre og avgiftsberegne egen omsetning, dvs. gebyret, som er avgiftspliktig etter merverdiavgiftsloven § 3-1 første ledd.