Samhandlingsrutine mellom NAV og Skatteetaten på utlandsområdet
Utgangspunktet er at Arbeids- og velferdsetaten (NAV) og Skatteetaten har et felles ansvar for at personer som er medlem av eller har rettigheter i folketrygden betaler trygdeavgift. Videre har etatene et ansvar for at de som ikke er medlem av eller har rettigheter i folketrygden ikke betaler trygdeavgift. For å oppnå dette er vi avhengig av at etatene samarbeider på en strukturert måte, og at den enkelte etats oppgaver er tydelige slik at det er klart hvilken etat som har ansvar for å fastsette og beregne trygdeavgift for hvilke personer.
NAV og Skatteetaten har hatt flere utfordringer på utlandsområdet, spesielt i grenseflaten mellom etatene. For en bred gjennomgang av disse utfordringene innledet etatene et tett samarbeid i januar 2010. Det er fortsatt behov for tiltak på enkelte områder, og det å ha en løpende og oppdatert samhandlingsrutine mellom etatene er ett av dem.
Til femtende utgave
Denne femtende utgaven er utgitt i desember 2024 og er ment å dekke Skatteetatens praksis for fastsettingen og skatteberegningen for inntekståret 2024, endring i tidligere års ligning/ skattefastsetting, og forskudd for 2025. I tillegg dekker den rutiner for løpende informasjonsutveksling mellom etatene gjennom 2025.
Neste utgave planlegges å komme i siste kvartal 2025, og er ment å dekke Skatteetatens praksis for inntektsåret 2025, endring i tidligere års ligning/ skattefastsetting, forskudd 2026 og løpende informasjonsutveksling mellom etatene gjennom 2026.
Generelt er rutinen oppdatert på bakgrunn av lovendringer og erfaringer fra 2024. Vi gjør oppmerksom på at lov- og forskriftstekst gjengitt i rutinen kan være endret i etterkant av at utgaven ble ferdigstilt. Den til enhver tid gjeldende lovtekst finnes blant annet på lovdata.no.
Oslo, desember 2024
NAV Medlemskap og avgift/ Arbeids- og velferdsdirektoratet |
Brukerdialog Utland/ Skattedirektoratet |
Last ned PDF-versjon av tidligere utgaver: